× franchisor.ir

 

اقامت در بلژیک

بی تردید بلژیک یکی از جذاب ترین کشورهای اروپایی برای اقامت می باشد. این کشور با دارا بودن ثبات و تعادل سیاسی و اقتصادی و سیستم مالیاتی مناسب و نسبتاً پایین که شامل موارد زیادی از معافیت ها و بخشودگی های مالیاتی می گردد در زمره یکی از بهترین کشورها برای سرمایه گذاری و اقامت به شمار می رود. داشتن سطح زندگی بسیار بالا ، جامعه ای سالم و ایمن همراه با داشتن میراث فرهنگی و تاریخی، این کشور را به یکی از خوش نام ترین و جذاب ترین کشورهای دنیا تبدیل کرده است.
نه تنها تأسیس شرکتهای بزرگ بلکه شرکتهای کوچک و متوسط، همچنین سرمایه گذاریهای کوچک خصوصی نیز مورد استقبال بلژیک قرار می گیرند. سرمایه گذاران ، کار آفرینان، و افراد دارای استقلال مالی ، برای اخذ اقامت در چهارچوب زمانی مشخص واجد شرایط می باشند که این کشور به مدد سابقه و تجربه مرتبط در میزبانی سازمانها، شرکتها، و خدمه بین المللی به این مهم دست یافته است. با در نظر گرفتن شرایط فردی ، بعد از گذشت 3 سال اقامت قانونی در بلژیک می توان نسبت به اخذ ملیت اقدام نمود.

اخذ کلیه مجوزهای اقامت به تأیید موردی دولت و در برخی موارد به ارائه مدارک و ادله بیشتر در زمینه سکونت در بلژیک نیاز دارد. در مورد تبعه غیر اروپایی ، درخواست برای اخذ ویزای اقامت طولانی مدت از ملزومات اصلی به شمار می رود.
مجوز اقامت بلژیک امکان ورود آزاد به 15 کشور جزء منطقه شینگن شامل : اتریش، بلژیک ، دانمارک ، فنلاند ، فرانسه ، آلمان ، ایسلند ، ایتالیا ، یونان ، لوکزامبورگ ، هلند ، نروژ ، پرتغال ، اسپانیا ، و سوئد را فراهم می کند ؛ که کلیه این کشورها به استثنای نروژ و ایسلند جزء اتحادیه اروپا می باشند.
مجوز اقامت شما برای 3 سال اول به صورت موقت صادر می گردد و می بایست هر سال با انجام مجدد مراحل اداری شامل تمدید اعتبار قانونی شرایط اولیه تمدید گردد. پس از گذشت 3 سال ، و با انجام مراحل اداری تمدید ، مجوز اقامت موقت شما به 5 سال ارتقاء می یابد؛ که این نوع اقامت امکان درخواست ملیت به صورت قانونی و رسمی را هم برای تبعه اروپایی و هم تبعه غیر اروپایی ممکن می سازد. اخذ ملیت نیز بر پایه تأیید موردی دولت و تأیید رسمی دستور حکومتی استوار است.


اقامت برای افراد دارای استقلال مالی (FIP):

بلژیک فرصت اقامت را همچنین در اختیار افرادی که دارای استقلال مالی هستند قرار می دهد. داشتن سرمایه مکفی ، درآمد ماهیانه ثابت، اسکان دائم ، و بیمه درمانی کامل بر اساس قوانین و استانداردهای بلژیک، شروط لازم برای اخذ این نوع اقامت می باشد.
اقامت برای سرمایه گذاران، کار آفرینان، و افراد خویش فرما(دارای شغل آزاد) :
بلژیک با داشتن اقتصاد باز ، از جذب کلیه امور و شرکتهای تجاری و بازرگانی اعم از وسیع، متوسط و کوچک استقبال می کند. بنابراین سرمایه گذاران ، کار آفرینان ، و افراد دارای شغل آزاد معمولاً حین انجام مراحل تأسیس و ثبت واحد اقتصادی خود از طریق یک شرکت خصوصی یا عام المنفعه و یا حتی دفاتر و شعب خارجی می توانند جهت اخذ اقامت اقدام نمایند. برای تبعه غیر اروپایی ، درخواست صدور کارت بازرگانی ( کارت هویت ) مربوطه شرط اصلی به شمار می رود.

 

کارت ثروت

 

این ویزای اقامتی می تواند به افرادی که می خواهند بدون برنامه ریزی برای انجام هر گونه شغل پر منفعت در بلژیک زندگی می کنند صادر می شود. بدیهی است که چنین وضعیتی نیاز است که  شما قادر به ثابت کردن منابع خود باشید که بدون درآمدزایی می توانید در خاک آن کشور زندگی کنید. اگرچه قانون منبع خاصی را بیان نکرده ولی از شما انتظار می رود که بتوانید با مبلغ 24000 یورو در یکسال زندگی کنید و با توجه به اینکه مبلغ زیادی نیست ولی به شما امکان اخذ کارت ثروت را در طول سال اول اقامتتان می دهد.

 

در حالی که دولت اختیار ارزیابی وضعیت شما را دارد, عملا شانس شما برای اخذ کارت ثروت کم می باشد. تجربه ما بیان می کند که مشتریانی موفق به اخذ این کارت می شوند که منابع مالی آنها تقریبا 800.000 یورو باشد که 500.000 یورو آن صرف خرید خانه و 300.000 تای باقی مانده صرف مخارج زندگی گردد.

در نتیجه، درخواست کارت ثروت همیشه یک روند کاملا مطمئنی نیست. نه تنها به عنوان مسائل مالی بلکه شاید سفارت موارد دیگری اعم از اثبات روابط با این کشور(دوستان، خانواده، مسافرت مکرر و یا در حال حاضر داشتن ملک و غیره) را درخواست کند.

 

 

اقامت و مالیات فردی:

به عنوان یک مقیم بلژیکی ، درآمد کلی شما مشمول مالیات می باشد. در بلژیک به ثروت شخصی هیچگونه مالیاتی تعلق نمی گیرد ؛ و نرخ مالیات بر ارث بسیار پایین است( 0 – 3% ) .
سرمایه کسب شده از طریق سهام و ملک مالیات ندارد؛ و درآمد حاصل از اجاره ملک شخصی نیز از پرداخت مالیات معاف می باشد.
نرخ مالیات فردی از 25 – 50% بر درآمد خالص محاسبه میگردد.
برای استقرار خود و یا تجارت خود در بلژیک ، به تأیید کارکنان دولتی ، کارمندان بانک، و یا افراد متخصص در زمینه ثبت شرکت نیاز دارید. همچنین برای تشکیل شبکه ارتباطات و مستقر شدن در محیط و جامعه جدید قطعاً به مشاورین مجرب نیاز دارید.


الزامات ورود و اقامت

1- در کشورهاي عضو پيمان شنگن و از جمله کشور بلژيک، قانون شنگن حاکم است و بر اساس آن صدور رواديد با تاخير و حساسيت بيشتري انجام مي‌پذيرد.
2- صدور و تحصيل رواديد بلژيک به دو صورت انجام مي‌شود: الف: دريافت دعوت نامه از سوی کساني که به صورت قانوني در اين کشور اقامت داشته و يا تابعيت اين کشور را اخذ کرده باشند و در صورت لزوم وی را از نظر مالي پشتيباني خواهند كرد.
ب: فرد تقاضاي خود را شخصا يا از طريق آژانس هاي مسافرتي به نمايندگي اين کشور در تهران ارائه کرده و نمايندگي بلژيک پس از احراز شرايط عمومي، تمکن مالي و عدم سوء پيشينه متقاضي در بانک اطلاعات اتحاديه اروپا در اين زمينه براي فرد رواديد مورد درخواست را صادر خواهد كرد.
3- هموطنان در صورت تحصيل رواديد شنگن مي‌توانند به تمامي کشورهاي عضو اين پيمان مسافرت كنند و در اين خصوص با مشکل مواجه نخواهند شد. لازم به ذکر است چنانچه دولت بلژيک با صدور رواديد شنگن فردي مخالفت كند يا فرد را پس از ورود به اين کشور به دلائلي اخراج كند، فرد مذکور با توجه به همکاريهاي اطلاعاتي دول عضو اتحاديه اروپا در قالب سيستم Euro Doc از سفر به ديگر کشورهاي عضو اتحاديه محروم خواهد بود.
4- صدور رواديد جعلي براي سفر به اتحاديه اروپا از جمله مواردي است که در حال حاضر رايج است و بر اين اساس ضروري است حتما در انتخاب شرکتهاي مسافرتي با سفارت اين کشور در تهران مشورت نمائيد.
5- هزينه رواديد اين کشور براي اتباع ايران به ترتيب عبارت است از:
ترانزيت (فرودگاهي، يک و چند بار ورود) 10 يورو
رواديد کوتاه مدت (يک تا حداکثر نود روز با يکبار ورود) 35 يورو
رواديد طولاني مدت با اجازه اقامت موقت 50 يورو

6- هزينه رواديد بايد نقدا و به ريال پرداخت شود.
7- حداقل زمان لازم براي اخذ رواديد يک ماه است که ضروريست مدت تعيين شده در برنامه‌ريزي مورد توجه قرار گيرد.
8- بلژيک داراي قوانين سخت مهاجرتي است. در صورت سفر به اين کشور نبايد بيش از مدت تعيين شده در رواديد، در اين کشور اقامت داشته باشيد.
9- برابر مقررات شنگن چنانچه فردي که داراي رواديد شنگن باشد، هنگام ورود نتواند مقصود خود را از مسافرت همانگونه که موقع تقاضا اعلام کرده، اثبات كند مامورين اين اختيار را دارند که از ورود فرد ممانعت بعمل آورده و او را به کشور مبداء بازگردانند. توصيه مي‌شود، مدارک و اطلاعات لازم را همانگونه که به سفارت مورد نظر تحويل و اعلام كرده‌ايد همراه داشته باشيد.



اخذ تابعیت بلژیک از طریق تولد

امر تابعیت ، وابسته به روابط سیاسی و معنوی یک فرد با دولت آن کشور می باشد . این تعریف شامل عناصر سیاسی و معنوی می باشد  و یکی از اصلی ترین انواع اخذ تابعیت یک کشور می باشد که با تولد فرد آغار می گردد و در طول زندگی او ادامه می یابد . این نوع تابعیت از دو روش خاک یا خون حاصل می گردد . تابعیت از طریق تولد غیر ارادی و تحمیلی می باشد. این تابعیت اصلی ترین نوع اخذ تابعیت می باشد که به آن تابعیت اصلی نیز می گویند که این نام با معنای آن کاملا در ارتباط می باشد.

به عنوان مثال اگر فردی در ایران متولد شود ، بر طبق مفاد قانون مدنی کشور ما خواه ناخواه ایرانی به شمار می رود. بنابراین تابعیت امری انتخابی نیست وهمانگونه که در ماده 988  قانون مدنی ذکر شده است ترک آن نیز دارای شرایط بخصوصی می باشد.

در صورتی که شما در کشور بلژیک متولد شده باشید و بخواهید از این طریق تابعیت اخذ کنید نباید تنها به این امر توجه کنید زیرا کشورها گاها از سیستم خون و گاهی از سیستم خاک تبعیت می نمایند که  سیستم خاک سیستمی است با این مفهوم که اگر فرد متولد جایی باشد ، در آنجا اقامت می گیرد ولی در سیستم خون شخص باید از پدر یا مادر تابع آن کشور متولد شده باشد تا تابعیت آن کشور را دریافت نماید.
در سیستم بلژیک سیستم خون است ولی با شرایطی به شخص متولد بلژیک اقامت و تابعیت تعلق می گیرد.

 
مدارک لازم برای ویزای بلژیک

- اصل گذرنامه معتبر با 6 ماه اعتبار از تاريخ حرکت تور (امضاء شده).
- اصل گذرنامه باطل شده (در صورت وجود).
- فتوکپي از صفحات 2-9 گذرنامه و ويزاهاي 3 سال گذشته از جمله ويزاهاي شنگن، آمريکا، کانادا، استراليا،
 به علاوه يکسري فتوکپي از صفحات مشخصات و اعتبار براي بخش فروش.
- اصل فرم ويزا با امضاء توسط مسافر.
* براي افراد همراه در گذرنامه نيز بايد فرم جداگانه امضاء شود.
* فرم ويزاي افراد زير 16 سال بايد توسط والدين امضاء گردد.
- تکميل فرم مشخصات فردي (به طور کامل).
- 3 قطعه عکس 5/4×5/3 رنگي، زمينه سفيد و کاملاً از رو به رو (فاصله فوقاني سر تا چانه 32 ميليمتر بايد باشد).
* عکس هايي که با شرايط فوق مطابقت نداشته باشند، تحويل گرفته نخواهند شد.
* لطفاً از ارسال عکس هاي اسکن و يا روتوش شده خودداري فرمائيد.
- فتوکپي از تمام صفحات شناسنامه.
- گواهي اشتغال به کار، روزنامه رسمي، پروانه کسب به نام مسافرو لیست بیمه کارکنان.
* در گواهي اشتغال به کار بايد نام و سمت مسافر ، ميزان درآمد، سابقه و تاريخ مرخصي مطابق با تاريخ تور ذکر شده باشد
(همراه با مهر و امضاء توسط شخصي غير از مسافر بر روي سر برگ شرکت).
* براي خانم هاي خانه دار گواهي اشتغال به کار همسر الزامي است.
- رزومه انگليسي تايپ شده (شرح وضعيت خانوادگي، سوابق تحصيلي- شغلي و ...) با امضاء توسط مسافر.
* تمام اطلاعات در متن رزومه بايد به صورت تشريحي باشد.

 


ويزای شنگن برای اقامت کوتاه مدت

فرد متقاضی باید درخواست ویزای خود را شخصا ارائه نمايند. برای پذيرش، پرونده بايد شامل مدارک زير باشد :
 
الف -   فرم درخواست ويزا که طبق توضيحات سفارت و با حروف بزرگ پر شده باشد ، دارای تاريخ و امضا  .

 ب  -   دو قطعه عکس شناسايی جديد.
 
اصل و يک عدد فتوکپی از مدارک زير :
 
1. گذرنامه ملی معتبر، حداقل تا سه ماه پس از انقضا ويزای درخواستی ( کپی از صفحات دوم ، سوم و چهارم و نيز صفحات دارای ويزا و مهر).
2. بر حسب مورد :
تعهد نامه قبول هزينه ها (نمونه 3 مکرر/ پشت و رو 3bis) ، ارائه شده از سوی يک ضامن بلژيکی يا خارجی که دارای اجازه اقامت در بلژيک بوده و تائيد تعهد نامه مذکور توسط  مقامات محلی ذيصلاح. همراه مدرک مذکور بايد مدرکی رسمی دال بر معتبر بودن ضامن ارائه گردد (فيش های حقوقی سه ماه آخر یا آخرین رسيد پرداخت ماليات برای کارمندان و extrait de rôle یا  aanslagbiljet برای مشاغل آزاد) و يک کپی از کارت شناسائی (پشت و رو) يا گواهی اقامت.  جهت اطلاع : برای ديدار خانوادگی تا نسبت درجه دوم ، ميزان درآمد بايد ماهانه مبلغ 800 يورو باشد به اضافه 150 يورو برای هر فرد تحت تکفل در بلژيک و نيز  150 یورو برای هر فرد دعوت شده. برای دیدارهای غیر خانوادگی و یا دارای نسبت بالاتر از درجه دوم ، ميزان درآمد بايد ماهانه مبلغ 1000 يورو باشد به اضافه 150 يورو برای هر فرد تحت تکفل در بلژيک و نيز 200 يورو برای هر فرد دعوت شده که نسبت خانوادگی نداشته باشد.
مدارک دال بر وضعيت شغلی و امکانات مالی، بر حسب مورد :
 - گواهی کار صادره از سوی کارفرما ، که در آن زمان استخدام فرد و ميزان حقوق وی قيد شده باشد (ترجمه به انگلیسی)
 - گواهی مرخصی (برای سفر به بلژيک)
 - مدرک دال بر پرداخت حق بيمه (لیست بیمه)
 - اساسنامه شرکت
 - مدارک دال بر داشتن امکانات مالی در ج .ا.ايران (فيش حقوق ، بازنشستگی ، گردش امور بانکی بنام شخص ...)
 - گواهی تحصيلی و اجازه فراغت از تحصيل
3. در صورت ملاقات خانوادگی : دلايل مبنی بر وجود روابط خويشاوندی با فردی که در بلژيک بسر می برد ، از طريق اسناد ثبت  احوال (ترجمه شناسنامه)
4. در صورت عدم وجود نسبت خانوادگی : دعوت نامه به اسم فرد دعوت شده که در آن رابطه موجود ميان دعوت کننده و دعوت شونده و نيز دلايل ديدار توضيح داده شده باشد.
5. اجازه ولی - محضری(هم مادر و هم پدر) برای فرزندان صغير.ترجمه رسمی ، تائید دادگستری و وزارت امور خارجه.
6. رزرو بليط هواپيما ، رفت و برگشت (هنگام دريافت ويزا بايد بليط ارائه گردد).
7. اخذ بيمه مسافرتی به میزان پوشش حداقل سی هزار یورو که باید همراه با سایر مدارک ارائه گردد.
8. پرداخت هزينه های کنسولی ( هزينه پرونده )

سفارت اين حق را برای خود قائل میباشد که در صورت نياز، مدارک يا اطلاعات تکميلی ديگری را برای تشخيص صحت درخواست مطرح شده، تقاضا نمايد.
  از آنجا که تقاضا ويزا بايد مورد تائيد اداره اتباع خارجی وزارت کشورقرار گيرد، توصيه می گردد تا درخواست ها با در نظر گرفتن  زمانی که ممکن است چندين هفته بطول انجامد ، صورت پذيرند. تا هنگاميکه پرونده در جريان می باشد، سفارت از دادن اطلاعات معذور می باشد. فرد متقاضی توسط سفارت از نظريه اتخاذ شده مطلع می گردد.
 لازم به ذکر است که دارندگان ویزای شنگن می تواتتد از دیگر کشورهای عضو شنگن نیز وارد خاک بلژيک شوند.


ويزای شنگن برای سفر تجاری
 
بازرگان يا تاجری که مايل به سفر به بلژيک می باشد بايد تقاضای خود را شخصا ارائه نمايد. برای پذيرش، پرونده بايد شامل مدارک زير باشد :
 
الف-   فرم درخواست ويزا که طبق توضيحات سفارت و با حروف بزرگ پر شده باشد ، دارای تاريخ و امضا.  
 ب -   دو قطعه عکس شناسايی جديد.
 
اصل ويک  عدد فتوکپی از مدارک زير :
 
1. گذرنامه ملی معتبر، حداقل تا سه ماه پس از انقضا ويزای درخواستی ( کپی از صفحات دوم، سوم و چهارم و نيز صفحات دارای ويزا و مهر).
2. دعوتنامه ای بنام خود فرد متقاضی ، از سوی شرکت بلژيکی ، برای مدت اقامت مورد نظر که در ان علت ملاقات ، بصورت موجز و مختصر قید شده باشد (+ چنانچه ويزای با ورود بدفعات خواسته شده باشد، توجيه ضرورت اقامت های کوتاه مدت و نیز گواهی دال بر انجام معاملات تجاری که اخیرا با شرکت های بلژيکی صورت گرفته باشد ).
3. کپی اساسنامه شرکت ايرانی يا کپی ثبت شرکت ها .
4. دليل مبنی بر ارتباط  فعاليت حرفه ای فرد با سفر مورد نظر.
5. دليل مبنی بر تقبل هزينه های فرد متقاضی در طی مدت اقامت توسط شرکت دعوت کننده و يا داشتن امکانات کافی برای پرداخت هزينه ها ( داشتن ارز کافی ، کارت های اعتباری ، نامه تقبل هزینه ها توسط شرکت ایرانی و ارائه مدرکی دال بر اعتبار شرکت مذکور نظیر: گردش مالی، وضعیت حساب بانکی، در صورتیکه هزینه ها توسط شرکت ایرانی تقبل گردد).
6. دليل مبنی بر رزرو هتل (الزامی است) .
7. رزرو بليط هواپيما ، رفت و برگشت .
8. دليل مبنی بر اخذ بيمه مسافرتی به میزان حداقل سی هزار یورو که باید همراه با سایر مدارک ارائه گردد.
9. حکم ماموريت برای طول مدت سفر يا سفرهای مورد نظر. (ترجمه به زبان انگلیسی)
10. گواهی اشتغال بکار (ترجمه به زبان انگلیسی)
11. دليل مبنی بر پرداخت تامين اجتماعی (ارائه ليست بيمه)
12. پرداخت هزينه های کنسولی ( هزينه پرونده )(60 یورو از تاریخ 11/08/1391)
 
از آنجا که تقاضا ويزا بايد مورد تائيد اداره اتباع خارجی وزارت کشورقرار گيرد، توصيه می گردد تا درخواست ها با در نظر گرفتن زمانی که ممکن است چندين هفته بطول انجامد ، صورت پذيرند.
تا هنگاميکه پرونده در جريان میباشد، سفارت از دادن اطلاعات معذور است. فرد متقاضی توسط سفارت از نظريه اتخاذ شده مطلع می گردد.
لازم به ذکر است که دارندگان ویزای شنگن میتوانند از دیگر کشورهای عضو شنگن نیز وارد خاک بلژيک شوند.


ويزای الحاق به خانواده پس از ازدواج

 فرد متقاضی ويزای مذکور بايد درخواست خود را  شخصا  ارائه نمايد.
در هنگام ارائه درخواست ویزا ، زوجین باید حداقل بیست و یک سال داشته باشند ، مگر اینکه ازدواج قبل از حضور زوج مقیم در بلژيک ، صورت گرفته باشد.
 
برای پذيرش، پرونده بايد شامل مدارک زير باشد :
1-   دو عدد فرم درخواست ويزا که  طبق راهنمائی های سفارت و با حروف بزرگ پر شده باشند ، دارای تاريخ و  امضا.
2 - چهار  قطعه عکس شناسايی جديد در ابعاد 45 در 35 میلی متر.
3- هزينه پرونده که به هیچ وجه قابل استرداد نمی باشد و مبلغ آن 180 یورو میباشد ( از 11 آبان ماه 1391).
4- گذرنامه معتبر (چه ایرانی چه غیر ایرانی)، حداقل برای مدت یک سال (  دو کپی از صفحه مشخصات و کپی از تمامی صفحات استفاده شده  و ویزاهای احتمالی).
 
اصل و دو عدد فتوکپی(برابر با اصل) از مدارک زير :
5 – سند (قباله)ازدواج صادر شده توسط دفتر ثبت و احوال ، همراه با ترجمه به فرانسه، هلندی و یا آلمانی، تائید شده توسط دادگستری و وزارت امور خارجه.(کلیه صفحات)
6- کپی از کلیه صفحات شناسنامه ، همراه با ترجمه به فرانسه، هلندی و یا آلمانی، تائید شده توسط دادگستری و وزارت امور خارجه .
7 – در صورتیکه هر یک از زوجین قبلا ازدواج کرده باشند باید، اگر طلاق در ایران صورت گرفته باشد، حکم دادگاه وسند طلاق، همراه با ترجمه به فرانسه، هلندی و یا آلمانی ، تائید شده توسط دادگستری و وزارت امور خارجه. لازم به ذکر است که طلاق های خلع صورت گرفته در ایران ،چه  توسط اتباع بلژيکی که تابعیت ایرانی را نیز دارا می باشند و چه  ایرانی هایی که مقیم بلژيک می باشند، بر اساس مفاد 57 و 25 قانون حقوق بین الملل خصوصی بلژيک، مورد قبول نمی باشند. به همین دلیل به این دسته از افراد توصیه میگردد تا اقدام به طلاق نزد محاکم بلژيکی نمایند.
8- در صورتیکه همسر قبلی فوت نموده ، گواهی فوت ،همراه با ترجمه به فرانسه، هلندی و یا آلمانی، تائید شده توسط دادگستری و وزارت امور خارجه .
9- گواهی عدم سؤپیشینه ، همراه با ترجمه فرانسه، هلندی و یا آلمانی،تائید شده توسط دادگستری و وزارت امور خارجه.
10- گواهی پزشکی صادره از سوی پزشک معتمد سفارت 
11- کپی پشت و رو از کارت شناسائی یا اجازه اقامت/سکونت موقت همسر ساکن در بلژيک
12- مدرکی بیانگر آنکه فرد مقیم در بلژيک دارای پوشش بیمه در بلژيک ، هم برای خود و هم برای همسری که به وی ملحق میشود ، میباشد.
13- مدرکی دال بر اینکه فرد مقیم در بلژيک دارای مسکن کافی میباشد : یا ارائه کپی سند محضری ملک یا کپی سند اجاره که به تائید شهرداری رسیده باشد.
14- دلیل مبنی بر اینکه فرد مقیم در بلژيک دارای امکانات مالی ثابت ، کافی و مستمر میباشد ( فیش حقوقی 3 ماه آخریا رسید پرداخت های مالیاتی ، یا مفاصاحساب مالیاتی)  
 
- مدارک مندرج در ردیف های 5-6-7-8-9-10-11 و 12 نباید بیشتر از 6 ماه از اعتبار آن ها سپری شده باشد.
- مدارک مذکور توسط سفارت بلژيک تائيد خواهند شد . هزینه تائید هر یک از مدارک 15 یورو  می باش (از 11 آبان ماه 1391).
- نام و نام خانوادگی بايد در کليه اسناد و مدارک به صورت يکسان درج گرديده باشند، خصوصا در ترجمه ها.
-  در کلیه موارد، مدارک قید شده در بالا باید ارائه شوند. در صورت نیاز ، سفارت میتواند مدارک دیگری را نیز خواستار شود.
 از هر فرد متقاضی الحاق به خانواده ، مصاحبه خواهد شد.  تمامی درخواست ها بايد توسط اداره اتباع خارجی وزارت کشور تائيد گردند . فرد متقاضی توسط سفارت از تصميم اتخاذ شده در خصوص تقاضا ويزای خود مطلع خواهد شد.  تا هنگاميکه فرايند مذکور در جريان می باشد ، سفارت از دادن اطلاعات در خصوص روند پيشرفت پرونده معذور است .



ويزای الحاق به خانواده پس از ازدواج (b)

همسر بلژيکی یا از اتباع دیگر کشورهای اتحادیه اروپا ، از اتباع نروژ، ایسلند و یا لیختنشتاین
فرد متقاضی ويزای مذکور بايد درخواست خود را  شخصا  ارائه نمايد. برای پذيرش، پرونده بايد شامل مدارک زير باشد :
1-  دو عدد فرم درخواست ويزا که  طبق راهنمائی های سفارت و با حروف بزرگ پر شده باشند ، دارای تاريخ و امضا.
2 - چهار قطعه عکس شناسايی جديد در ابعاد 45 در 35 میلی متر.
3 - گذرنامه معتبر (چه ایرانی چه غیر ایرانی)، حداقل برای مدت یک سال (  دو کپی از صفحه مشخصات و کپی از تمامی صفحات استفاده شده  و ویزاهای احتمالی).
اصل و دو عدد فتوکپی(برابر با اصل) از مدارک زير :
4 – سند ازدواج صادر شده توسط دفتر ثبت و احوال ، همراه با ترجمه به فرانسه، هلندی و یا آلمانی، تائید شده توسط دادگستری و وزارت امور خارجه(کلیه صفحات).
5- کپی از کلیه صفحات شناسنامه ، همراه با ترجمه به فرانسه، هلندی و یا آلمانی، تائید شده توسط دادگستری و وزارت امور خارجه .
6 – در صورتیکه هر یک از زوجین قبلا ازدواج کرده باشند، اگر طلاق در ایران صورت گرفته باشد، باید حکم دادگاه  وسند طلاق، همراه با ترجمه به فرانسه، هلندی و یا آلمانی ، تائید شده توسط دادگستری و وزارت امور خارجه موجود باشد. لازم به ذکر است که طلاق های خلع صورت گرفته در ایران ،چه  توسط اتباع بلژيکی که تابعیت ایرانی را نیز دارا می باشند و چه  ایرانی هایی که مقیم بلژيک می باشند، بر اساس مفاد 57 و 25 قانون حقوق بین الملل خصوصی بلژيک، مورد قبول نمی باشند. به همین دلیل به این دسته از افراد توصیه میگردد تا اقدام به طلاق نزد محاکم بلژيکی نمایند.
7- در صورتیکه همسر قبلی فوت نموده، گواهی فوت ،همراه با ترجمه به فرانسه، هلندی و یا آلمانی، تائید شده توسط دادگستری و وزارت امور خارجه .
8- کپی پشت و رو از کارت شناسائی بلژيکی همسر ، یا کارت هویت اتحادیه اروپا یا کارت اجازه اقامت برای اتباع اروپائی خارج از اتحادیه اروپا نظیر نروژ، ایسلند و لیختنشتاین.
9- مدرکی دال بر اینکه فرد مقیم در بلژيک دارای مسکن کافی میباشد: یا ارائه کپی سند محضری ملک یا کپی سند اجاره که به تائید شهرداری رسیده باشد.
10- دلیل مبنی بر اینکه فرد مقیم در بلژيک دارای امکانات مالی ثابت ، کافی و مستمر میباشد ( فیش حقوقی 3 ماه آخر یا رسید پرداخت های مالیاتی ، یا اخرین مفاصاحساب مالیاتی)
11- مدرکی بیانگر آن که فرد مقیم در بلژيک دارای پوشش بیمه ، هم برای خود و هم برای همسری که به وی ملحق میشود ، میباشد.
 
- مدارک مندرج در ردیف های 6،5،4 و 7 (ترجمه ها) نباید بیشتر از 6 ماه از اعتبار آن ها سپری شده باشد.
- مدارک مذکور توسط سفارت بلژيک تائيد خواهند شد . هزینه تائید هر یک از مدارک  15 یورو می باشد.از 11 آبان ماه 1391.
- نام و نام خانوادگی بايد در کليه اسناد و مدارک به صورت يکسان درج گرديده باشند، خصوصا در ترجمه ها.
-  در کلیه موارد، مدارک قید شده در بالا باید ارائه شوند. در صورت نیاز ، سفارت می تواند مدارک دیگری را نیز خواستار شود.
 از هر فرد متقاضی الحاق به خانواده ، مصاحبه خواهد شد.  تمامی درخواست ها بايد توسط اداره اتباع خارجی وزارت کشور تائيد گردند . فرد متقاضی توسط سفارت از تصميم اتخاذ شده در خصوص تقاضا ويزای خود مطلع خواهد شد.  تا هنگاميکه فرايند مذکور در جريان می باشد ، سفارت از دادن اطلاعات در خصوص روند پيشرفت پرونده معذور است .



ويزای اقامت طولانی مدت (اجازه اقامت موقت ) برای تحصيلات
 
ويزای اقامت طولانی مدت (اجازه اقامت موقت ) برای تحصيلات عالی در بلژيک
فرد متقاضی  بايد درخواست خود را  شخصا و ترجیحا قبل از 24 مرداد سال تحصیلی مذکور، ارائه نمايد.
برای پذيرش، پرونده بايد شامل مدارک زير باشد :
1-  3 عدد فرم درخواست ويزا که  با حروف بزرگ پر شده باشد ، دارای تاريخ و امضا
2 - 4  قطعه عکس شناسايی جديد.
 
اصل و 2 عدد فتوکپی از مدارک زير :
3 - گذرنامه ايرانی معتبر، حداقل برای مدت 1 سال ( کپی از صفحات 2،3 و 4 ).
4 – اصل تائيديه ثبت نام در يکی از مراکز اموزش عالی متعلق ، وابسته و يا مورد قبول دولت بلژيک .
در صورتيکه دانشجو مايل به ادامه تحصيل در يکی از مراکز اموزش عالی وابسته به جامعه فرانسوی بلژيک می باشد، بايد علاوه بر اين ها ، مدرکی دال بر ارائه  ديپلم پايان تحصيلات متوسطه ايرانی ، قبل از 24 مرداد سال تحصیلی مورد نطر به کميسيون تصديق ، برای تعيين معادل ارائه نمايند.
5 -  مدارک دال بر داشتن منابع مالی کافی جهت  تامين هزينه های تحصيل و اقامت در بلژيک. به همين خاطر ، مدارک زير (بر حسب مورد) مورد نياز می باشند:
5.1 – گواهی مبنی بر اينکه فرد دانشجو  بورسيه می باشد و بورس مذکور هزينه های تحصيل، اقامت، درمان و بازگشت فرد را پوشش می دهد.
5.2 – تعهد نامه قبول هزينه ها که از سوی يک فرد بلژيکی يا خارجی ارائه شده باشد.
      
 هنگاميکه فرد ضامن ساکن بلژيک می باشد بايد مدارک زير را به همراه داشته باشد:

 مدرکی رسمی دال بر معتبر بودن ضامن ارائه گردد (فيش حقوق/ رسيد پرداخت های مالياتی جديد) . درآمد ساليانه ضامن بايد حداقل 18372 يورو در سال باشد ( ضامنی که کسی تحت تکفل وی نباشد) .
- کپی از کارت شناسائی ، از گذرنامه بلژيکی يا هر مدرک شناسائی ديگر.
  هنگاميکه ضامن ساکن ايران يا کشور خارجی ديگر باشد ،بايد با مدارک زير همراه باشد :
 - مدرکی رسمی دال بر معتبر بودن ضامن ارائه گردد (فيش حقوق/ رسيد پرداخت های مالياتی جديد) .
 - کپی کارت شناسائی ، گذرنامه .
6-  گواهی پزشکی  که بايستی بصورت رسمی توسط پزشک معتمد سفارت تکميل و نائيد گردد.  
7- در صورتيکه دانشجو بالاتر از 18 سال سن داشته باشد ، گواهی عدم سوء پيشينه مورد نياز می باشد.
8- خلاصه ای در خصوص رشته تحصيلی مورد نظر، امکانات کار و نيز تعهد اکيد برای بازگشت به ايران پس از اتمام تحصيلات و يا عدم ادامه تحصيلات.
9- يک عدد پاکت نامه تمبر دار به ،آدرس و مشخصات فرد متقاضی.
10-  پرداخت هزينه های کنسولی ( هزينه پرونده )
هزينه های کنسولی شامل هزينه تائيد مدارک و کپی برابر اصل برخی مدارک پرونده می باشند.
11-  شناسنامه که باید به زبان  مورد استفاده در دانشگاه مورد نظر ترجمه شده باشد ( فرانسه ، هلندی یا آلمانی)
12-  15 یورو بابت تائيد هر مدرک و مبلغ 180 یورو برای ويزا  (از تاریخ11/08/1391)  که فقط بصورت نقد دریافت میشوند. 
مدارکی که به زبان فارسی می باشند بايد به فرانسه ، هلندی و يا آلمانی ترجمه شوند.
مدارک صادر شده توسط  سازمان های ايرانی به همراه ترجمه ، بايد توسط وزارت دادگستری ، سپس وزارت امور خارجه  و در نهايت توسط سفارت بلژيک تائيد گردند.
 نام و نام خانوادگی بايد در کليه اسناد و مدارک به صورت يکسان درج شده باشند.
 
 فرد متقاضی توسط نامه از تصميم اتخاذ شده در خصوص تقاضا ويزا خود مطلع خواهد شد.  تمامی درخواست ها بايد توسط اداره اتباع خارجی وزارت کشور تائيد گردند . اين فرآيند حدودا 2 ماه زمان می برد.  تا هنگاميکه فرايند مذکور در جريان می باشد ، سفارت از دادن اطلاعات در خصوص روند پيشرفت پرونده معذور  می  باشد.  لازم به ذکر است که دارندگان ویزای شنگن می تواتتد از دیگر کشورهای عضو شنگن نیز وارد خاک بلژيک شوند.

 
 

مهاجرت کاری به بلژیک


کار در بلژیک 

اخذ ویزای کار در کشور بلژیک کاملاً مشابه با سایر کشورهای اتحادیه اروپا و عضو شنگن است . حداقل زمانی که برای پیدا کردن کارفرما نیاز است 6 ماه است . شایان ذکر است که در مواردی این مدت زمان بسیار طولانی میباشد . در صورتی که درخواست از جانب کارفرما پذیرفته شود ، شخص متقاضی موظف است دعوت نامه ی کاری را به سفارت ارائه کند و منتظر پذیرش از طرف سفارت باشد . چرا که رسیدگی نماینده ی سفارت به اشخاصی که تمایل دارند از طریق کار وارد این کشور شوند سخت گیرانه تر است و معمولاً  تمایل آنها بر این امر است که ساکنین کشور خود را به کار بگیرند و یا از اتباع کشور خود به عنوان نیروی کار شاغل استفاده نمایند .



سرمایه گذاری در بلژیک

کشور بلژیک از  جمله زیبا  ترین کشورهای اروپایی برای اقامت محسوب می شود . بلژیک دارای  ثبات و تعادل سیاسی و اقتصادی می باشد و کشوری است که  سیستم مالیاتی مناسب و نسبتاً پایینی ر ا داراست  . برای مثال معافیت های مالیاتی زیادی در امور سرمایه گذاری و ثبت شرکت در این کشور دیده می شود . یقیناً  کشور بلژیک یکی از بهترین کشورها در زمینه ی سرمایه گذاری اقامت می باشد.

متقاضیان اخذ اقامت در کشور بلژیک می توانند از طریق سرمایه گذاری اقدام نمایند و پس از گذشت 3 سال برای اقامت دائم بلژیک اقدام کنند . لازم به ذکر است که از میان کشور های اتحادیه اروپا ، بلژیک دارای کوتاه ترین زمان برای اخذ اقامت دائم میباشد . دارندگان اقامت دائم در کشور بلژیک می توانند به راحتی در کشور های عضو شنگن جا به جا شوند و فعالیت تجاری داشته باشند .

 

 

موسسه حقوقی و بین المللی سام نماینده هلدینگ اینوید

بزرگترین مرکز ارائه دهنده خدمات مشاوره حقوقی در ایران

 

**جهت مشاوره حضوری با کارشناسان ما با شماره  86087195 - 86087214 ازساعت 9 الی 18 در تماس باشید. **

 

Tags:
مشاوره رایگان